jennilund.blogg.se

En blogg som kommer handla om allt som mitt liv innebär men kommer även varieras med en del texter, dikter och bilder.

Faijtaspaj

Publicerad 2014-05-09 09:38:52 i Mat,

I förrigår lagade jag en paj till mig själv på kvällen som faktiskt blev väldigt god, hade för stor pajform bara så den blev lite luftig eller vad man ska säga, eller ja den fylldes inte ut helt. Här kommer iallafall receptet: 


Faijtaspaj - 2 personer 

Botten:
1 1/2 dl vetemjöl - tänkte ha dinkelmjöl för att göra det lite nyttigare men hade inte det hemma 
2 msk vatten 
1/2 tsk salt
1 tsk fibrex
1 1/2 msk smält kokosolja 

Fyllning:
250 gram kycklingfärs 
1/2 påse faijtas kryddmix 
40 gram champinjoner 
5-6 körsbärstomater (garnering)
10 gram riven ost (garnering) 

Äggstanning: 
1 ägg 
Knappt 1 dl valfri mjölk (jag använde mellanmjölk) 
20 gram riven ost 


Sätt ugnen på 200 grader. 

Blanda samman botten med händerna, ta det försiktigt med vattnet så den inte blir för kletig. Tryck ut i en liten pajform, ca 18-22 cm. Min är 24 cm tror jag och den är för stor. Tar lite tid att få ut allt men ge det tid för det går. Nagga botten med en gaffel och förgrädda i ugnen i ca 15 min.


Stekt kycklingfärsen precis som man gör när man steker till tacos. Blanda i kryddmixen. Dela champinjonerna i typ åttondedelar och släng i stekpannan också. Låt stå på svag värme och bli klart. 


Knäck ägget i en skål och blanda ner mjölken och den rivna osten med en gaffel, jag använde herrgård men det går bra med vilken ost som helst. 


När botten är färdiggräddad så ta ut den och fyll först med färsblandningen och häll sedan över äggstanningen. När det är gjort så skivar du tomaterna på längden och lägger ut över pajen som ett täcke. Där över sprider du ut den rivna osten. In i ugnen i ca 20 min. 


Servera! Jag åt min med lite sallad, tacosås och grekisk yoghurt. 
Näringsinnehåll per portion (med dinkelmjöl): 
Kolhydrater 39.5 gram
Protein 42 gram
Fett 30 gram 
565 kcal 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela