jennilund.blogg.se

En blogg som kommer handla om allt som mitt liv innebär men kommer även varieras med en del texter, dikter och bilder.

Tankar kring deffen

Publicerad 2014-03-31 21:47:00 i Träning,

Såja, då kommer äntligen det här inlägget som jag pratat om nu några gånger. Jag har inga superstrikta, specifika regeler inför detta utan gör det mest för att jag vet att jag mår bättre när jag skippar allt det onödiga plus att det kan vara kul att se om träningen faktiskt ger något resultat eller inte. 
 
 
Huvudsakligen kan jag säga att jag har tänkt såhär i min uppdelning av matintag på ett ungefär:
40 % kolydrater
35 % protein
25 % fett
 
Jag vet att många av er tänker att det ser ut som det är mycket kolhydrater och att man måste få i sig ännu mer protein än så för att deffa men faktum är att under de fyra veckor som jag försökt ha koll på min mat så har jag märkt att det nästintill är omöjligt att få i sig mindre än 40% kolhydrater. Kolhydrater finns i nästan allt man äter. Proteinet då har jag märkt att det nästan är omöjligt att få i sig bara 30% så att skriva 35% så stretchar jag mig verkligen ordentligt för jag vet att det är nästintill omöjligt det också. 
 
Räknar man det i gram så blir det följande:
ca 250 gram kolhydrater
ca 215 gram protein
ca 68 gram fett
 
Rekommenderad mängd protein för att bygga muskler är mellan 1.5-2 gram per kg kroppsvikt, för min del blir det med den högre gränsen nästan 130 gram så jag satsar verkligen på att få i mig ordentligt med protein, får se hur det går, mycket möjligt att jag ändrar längre fram. Jag kommer göra massa olika saker av proteinpulver under denna tid, äta kvarg och proteinbarer just för att få i mig så mycket protein jag kan. Jag är nybörjar på allt detta och vill testa mig fram och se vad som funkar för min kropp och framförallt lära mig själv och utvecklas genom försök och inte bara göra som andra säger att man ska göra. Jag vill lära känna mig själv och jag tror att detta kan bli ett kul sätt att lära känna min kropp. 
 
 
Vilka kolhydrater ska jag då hålla mig till? Det är oftast det som är den stora frågan när människor pratar om dieter och deff mm. 
Jag tänker såhär, frukt kan jag inte klara mig utan. Knäckebröd är fiberrikt så det är bra att äta. De såkallade snabba kolhydraterna ska jag försöka undvika så mycket det går utöver frukten, de kör bara rundor med blodsockernivån. Grönsaker är också en sån sak som jag kommer fortsätta med, för att fylla ut måltiderna. 
 
Alltså: frukt, knäckebröd, grönsaker, riskakor, havregrynsgröt med proteinpulver. 
Det sammanfattar rätt bra de saker jag tänker äta, sen om jag skulle vilja ha ett tillägg till middagar någon gång är det potatis eller råris som gäller. Kommer även ha en måltid som jag får äta vad jag vill, skulle det vara pommes och bea eller om det skulle vara lite godis eller popcorn så får det vara det. Får se hur detta går men jag tror jag fått med allt jag tänkt mig här iallafall. 
 
 
Vad tycks?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela