jennilund.blogg.se

En blogg som kommer handla om allt som mitt liv innebär men kommer även varieras med en del texter, dikter och bilder.

När det berör

Publicerad 2014-06-18 22:25:04 i Texter,

Jag älskar när man känner att saker berör en. När man kan känna att hjärtat slår ett extra slag, när man känner gåshuden komma och man känner leendet eller såväl tårarna smyga på en. Det är nämligen då man vet att det har hänt något, man har sett eller hört något som verkligen har berört en. Det är de sakerna som får en att minnas saker, det är inte alltid säkert man minns exakt vad det var som hände i situationen som berörde en men man vet känslan man fick och man vet vart man ska vända sig om man vill uppleva detta igen.

 

Det jag framförallt tänker på är när man ser en film, serie, dokumentär eller läser en bok, berättelse eller artikel och så är det antingen en enstaka scen i serien som får en att rysa till och antingen le eller fälla en tår. Till exempel för mig när Haley är präst på Lucas och Peytons bröllop i One Tree Hill, den serien är för övrigt full med såna ögonblick när man känner hur det riktigt berör en. Men det kan även vara i slutet av en film när man sammanfattar det i ens huvud och man känner "denna ska jag se igen" för den var så bra och berörde mig så, framförallt blir det så när det är något verklighetsbaserat eller något som utspelas kring en verklig händelse. Till exempel för min del filmen Pearl Harbor, som är en av mina absolut favoritfilmer trots att jag under senaste åren insett att den inte är så bra så betyder den filmen fortfarande väldigt mycket för mig.

 

Men det allra bästa, det är när det sker något i ens egen värld som berör en. Något som får en att känna gåshuden eller dubbelslagen i bröstkorgen. Till exempel för mig, när en bebis, framförallt en i ens närhet men även andra, greppar taget kring ens finger för första gången när de är så små, så små eller när man står som tränare och ens simmare gör något så spektakulärt som man blir så enormt stolt över. Det är nästintill omöjligt att beskriva känslan av stolthet över sina simmare och jag kan tänka mig samma känsla lär finnas i mitt arbete som lärare senare. Det är saker som verkligen berör och det är saker som jag älskar när det händer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela