jennilund.blogg.se

En blogg som kommer handla om allt som mitt liv innebär men kommer även varieras med en del texter, dikter och bilder.

Pasta med sås av julskinkan

Publicerad 2014-01-07 22:53:21 i Mat,

Då jag bor själv nu hade jag extremt mycket julskinka efter julen var slut och kände att det var bättre att göra något av den än att slänga. Så jag har strimlat den och fryst in och idag gjorde jag första maträtten med den. Nämligen en pastasås och då självklart pasta till. 
Till en person: 
Knappt 1/4 hackad gul lök 
50 gram strimlad julskinka 
2 st körsbärstomater
1 msk Créme fraiche 
2 msk gräddfil
1 msk chilisås
Salt och ev peppar 

Fräs löken och skinkan tills löken fått en gyllenbrun färg men inte för länge, då blir skinkan seg. Sen lägger du i körsbärstomaterna som jag delade i åttonde delar men det avgör man självklart själv hur stora bitar man vill ha. Tillsätt därefter créme fraîchen och gräddfilen, jag tog på må få men blev typ som måtten ovan. I med en skvätt chilisås och lät sjuda några minuter. Smaka av med salt och eventuellt peppar, för mig räckte det med salt.

Servera med pasta. Mums. 
(Ska dock tänka på nästa gång att inte steka skinkan så länge innan jag tillsätter vätskan, kanske ska steka upp löken först och sen lägga i skinkan) 


Nu blir det sängen, imorgon blir det gymmet på morgon. 
Puss / J

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela