jennilund.blogg.se

En blogg som kommer handla om allt som mitt liv innebär men kommer även varieras med en del texter, dikter och bilder.

Krispiga chickennuggets

Publicerad 2014-04-23 08:56:01 i Mat,

Igår gjorde jag som sagt egna chicken nuggets, sesampanerad som blev väldigt goda men dock blev mina lite för starka. Men ni får receptet iallafall här: 


Detta behöver du till en portion: 
150-200 gram kycklingfilé (jag hade 200) 
1/2 dl mandelmjöl
2-3 msk sesamfrön 
1 äggvita 
Svartpeppar
Salt 
Valfria kryddor 


Sätt ugnen på 175 grader. 

Dela kycklingen i kuber. Blanda samman mjöl, sesamfrön och valfria kryddor som man tycker passar till kycklingen. Jag hade chilikrydda och paprikakrydda. Ska testa mig fram i fortsättningen tills jag hittar något som är riktigt mumsigt. 

Doppa kycklingen i äggvitan och sen i kryddmixen. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper. 

In i ugnen i ca 35-40 minuter. Sätt på grillfunktionen om man önskar mer färg på dem. 


Jag åt mina med lite grekisk yoghurt blandat med sweetchilisås och en sallad. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela